woda, woda z magnezem

Nawodnienie u biegaczy, najlepsze praktyki

Każdy biegacz wie, że nawodnienie ma kluczowe znaczenie dla jego aktywności. Odpowiednie nawodnienie sprawia, że organizm prawidłowo funkcjonuje, mamy energie do działania i czujemy się świetnie. Dlatego tak ważne jest wyrobienie w sobie nawyku częstego sięgania po szklankę wody.

Woda jest głównym składnikiem chemicznym organizmu i stanowi około 60% masy ciała! Każda komórka, tkanka i narząd potrzebują wody do prawidłowego działania. Dlatego tak ważne jest to, by zadbać o odpowiedni poziom płynów w organizmie. Wszystko po to, aby każdego dnia cieszyć się zdrowiem i świetną kondycją.

ILE WODY NALEŻY PIĆ?

Każdego dnia tracimy wodę przez oddech, pot czy mocz. Przeciętna osoba poci się od 0,3 do 2,4 litra na godzinę podczas ćwiczeń. Stąd też zapotrzebowanie na płyny różnią się w zależności od osoby, płci, wieku, temperatury, intensywności ćwiczeń czy poziomu wytrenowania. Sportowcy i osoby aktywne, zazwyczaj potrzebują więcej niż ogólnie zalecane 8 szklanek dziennie.

Co ważne! Brak wody może doprowadzić do odwodnienia. To stan, który występuje, gdy organizm nie ma wystarczającej ilości wody i elektrolitów do prawidłowego funkcjonowania. Nawet lekkie odwodnienie może nas pozbawić energii, powodować uczucie zmęczenia, bóle głowy, senność czy brak koncentracji.

JAK SIĘ ODPOWIEDNIO NAWADNIAĆ? MAM DLA CIEBIE KILKA WSKAZÓWEK:

  • Wypijaj co najmniej 2 litry wody w regularnych ostępach czasu
  • Pij szklankę wody do każdego posiłku
  • Unikaj picia zbyt dużej ilości jednorazowo (maksymalnie 1 do 2 szklanek)
  • Pij wodę przed, w trakcie i po treningu
  • Noś ze sobą butelkę wody w ciągu dnia
  • Jeśli nie lubisz smaku wody, dorzuć do niej świeże owoce, miętę, czy sok z cytryny
  • Pij wodę, gdy jesteś głodny. Uczucie pragnienia często jest mylone z głodem.
  • Pamiętaj, że nie tylko woda odpowiedzialna jest za nawodnienie. Wiele owoców i warzyw poza tym, że zawierają mnóstwo cennych witamin i minerałów składają się również z wody (np. arbuz, szpinak, ogórek, pomarańcza)
  • Herbatki owocowe, bezkofeinowa herbata lub kawa może być również częścią Twojego dziennego spożycia wody
  • Zainstaluj sobie aplikacje na telefon pomagającą monitorować ilość spożytej wody. Możesz w niej ustawić sobie cel, dzienne wyzwanie.

JAKĄ WODĘ WYBRAĆ?

Podczas treningu najczęściej korzystam z wody wysoko zmineralizowanej, bo wtedy mam pewność, że dostarczam organizmowi niezbędne składniki mineralne, które tracę wraz z potem. Woda nisko zmineralizowana nie nawodni nas odpowiednio, bo jest praktycznie pozbawiona elektrolitów. Moim faworytem jest średniozmineralizowana Magnesia – bardzo lubię jej smak , a dodatkowo jedna 1,5 litrowa butelka zapewnia aż 68% dziennego zapotrzebowania na magnez!

A tak na co dzień? Zwykle piję zwykle przefiltrowaną wodę z dodatkiem cytryny, mięty i limonki.

JAK KONTROLOWAĆ SWÓJ POZIOM NAWODNIENIA?

  • Monitoruj swój mocz. Mocz o ciemniejszym kolorze i małej ilości wskazuje na odwodnienie. Im jaśniejszy, oddawany w regularnych odstępach czasu tym lepiej. Najlepiej, aby miał słomkowy kolor.
  • Waż się przed oraz po aktywności fizycznej i uzupełnij różnicę odpowiednią ilością płynu (najlepiej o 125-150%). Staraj się, aby nie tracić więcej niż 2-3% masy ciała podczas aktywności

Woda jest czymś, o czym musimy pamiętać szczególnie w miesiącach letnich i to nie tylko podczas treningów. Codzienne picie wody pomoże zachować zdrowie, a dobrze nawodniony organizm sprawi, że będziemy wyglądać pięknie i czuć się dobrze. Wyróbcie w sobie nawyk dostarczania każdego dnia odpowiedniej ilości wody, a Wasze ciało szybko Wam za to podziękuje, gwarantuję!

2 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *